Jak to jest z podwyżką śmieci ?

10978554_338264716358393_7817533216058110963_n

29 czerwca 2015 na 10 sesji Rady Miejskiej na wniosek burmistrz Ewy Przybyło uchwalono m.in nowe stawki opłaty za śmieci.

Tutaj mogą Państwo wysłuchać dyskusji na ten temat.

Na początek porównajmy stawki .

Stare stawki.

1. Nieruchomości wielorodzinne, odpady selekcjonowane- 7 zł brutto miesięcznie.
2. Nieruchomości wielorodzinne,odpady zmieszane- 14 zł brutto miesięcznie
miesięcznie.
3.Nieruchomości jednorodzinne, odpady selekcjowane :
a) gospodarstwo domowe 1 – osobowe – 10,00 zł brutto;
b) gospodarstwo domowe 2 i 3 – osobowe – 20,00 zł brutto;
c) gospodarstwo domowe powyżej 3 osób – 25,00 zł brutto;
4.Nieruchomości jednorodzinne, odpady zmieszane  :
a) gospodarstwo domowe 1 – osobowe – 20,00 zł brutto;
b) gospodarstwo domowe 2 i 3 – osobowe – 40,00 zł brutto;
c) gospodarstwo domowe powyżej 3 osób – 50,00 zł brutto;

Nowe stawki.

1. Nieruchomości wielorodzinne, odpady selekcjonowane-  9 zł brutto miesięcznie.
2. Nieruchomości wielorodzinne,odpady zmieszane-  18 zł brutto miesięcznie.
3. Nieruchomości jednorodzinne, odpady selekcjowane :
a) gospodarstwo domowe 1 – osobowe – 10,00 zł brutto;
b) gospodarstwo domowe 2 i 3 – osobowe – 25,00 zł brutto;
c) gospodarstwo domowe powyżej 3 osób – 33,00 zł brutto;
4. Nieruchomości jednorodzinne, odpady zmieszane  :
a) gospodarstwo domowe 1 – osobowe – 20,00 zł brutto;
b) gospodarstwo domowe 2 i 3 – osobowe – 50,00 zł brutto;
c) gospodarstwo domowe powyżej 3 osób – 66,00 zł brutto;

 

Jaki jest wzrost opłaty za śmieci ?

1. Nieruchomości wielorodzinne, odpady selekcjonowane-   +2  zł brutto miesięcznie.
2. Nieruchomości wielorodzinne,odpady zmieszane-   + 4  zł brutto miesięcznie
miesięcznie.
3.Nieruchomości jednorodzinne, odpady selekcjowane :
a) gospodarstwo domowe 1 – osobowe – bez zmian.
b) gospodarstwo domowe 2 i 3 – osobowe –  +5  zł brutto;
c) gospodarstwo domowe powyżej 3 osób –  +8  zł brutto;
4.Nieruchomości jednorodzinne, odpady zmieszane  :
a) gospodarstwo domowe 1 – osobowe –  bez zmian 
b) gospodarstwo domowe 2 i 3 – osobowe – +10  zł brutto;
c) gospodarstwo domowe powyżej 3 osób – +16  zł brutto;

Co ciekawe na stronie rabka.pl w zakładce Gospodarka Odpadami nie ma zmienionych informacji. A uchwały są jeszcze z października 2014.

 

Radni Klubu Nasze Miasto wstrzymali się od głosu , stanowisko klubu przestawił radny Janusz Wójciak:

Pytamy o Zakłady Komunalne ? . Otrzymujemy odpowiedź taką jak zawsze.

 

Za uchwałą i za wzrostem opłaty za śmieci głosowali radni:

Józefa Śmietana

Ryszard Traczyk

Michalina Maciuszek

Elżbieta Szarawara

Maria Górnicka-Orzeł

Stefan Rapacz

Czesław Sadłowski

Renata Wdówka – Chabówka

Mieczysław Pukalski – Ponice

Adam Czyszczoń – Rdzawka

 

Aktualizacja 29.08.2015 – 22:00

Odpowiadając na pytania, poniżej informacja o przetargach na śmieci:

—————–

Na 2015

1.8. Dane ilościowe pozwalające ocenić wartość oferty:

1) Liczba obsługiwanych mieszkańców gminy – około 13 600 mieszkańców;

2) Łączna szacunkowa masa odpadów komunalnych do odbioru i zagospodarowania z terenu nieruchomości zamieszkałych – 2 300 ton.

Koszt odbioru 1 237 870,50 zł 

Zamówienie z wolnej ręki-  39973 zł.

——————

Na 2014 rok

1.8. Dane ilościowe pozwalające ocenić wartość oferty:

1. Liczba obsługiwanych mieszkańców gminy – około 13 600 mieszkańców;

2. Łączna masa odpadów komunalnych do odbioru i zagospodarowania z terenu nieruchomości zamieszkałych:

– szacunkowa ilość odpadów odebrana z nieruchomości zamieszkałych – 2 300 ton.

 

———————–

 

Na lipiec – grudzień 2013

1.8. Dane ilościowe pozwalające ocenić wartość oferty:

1. Liczba obsługiwanych mieszkańców gminy – 17 390 mieszkańców;

2. Łączna masa odpadów komunalnych do odbioru i zagospodarowania z terenu nieruchomości zamieszkałych:

– ilość odpadów odebrana z nieruchomości zamieszkałych – 1 150 ton.

Koszt odbioru 582,60 zł za 1 Mg odpadów

 

 

 

 

13 thoughts on “Jak to jest z podwyżką śmieci ?

      1. Odsłuchując nagranie nie sposób obiektywnie ocenić powody podwyżki. Przewodnicząca argumentowała, że wszystkie okoliczne gminy mają większe opłaty, że podrożały opłaty składowiska. Burmistrz dodała, że częstotliwość odbioru śmieci jest większa z powodu statusu uzdrowiska. Trudno to uznać za wystarczające do uzasadnienia wzrostu cen. Brak informacji o ilości poszczególnych frakcji śmieci, wpływów za odzysk materiałów wtórnych oraz ilości nieczystości stałych od poszczególnych dostawców w odniesieniu do lat minionych wypacza sens podejmowania decyzji. Konfrontując to z brakiem informacji o sytuacji Zakładów Komunalnych słusznie rodzi podejrzenia o innych powodach podwyżki.

  1. Zastanawia mnie fakt , co takie się wydarzyło iż właśnie teraz musiała nastąpić podwyżka. W stosunku do roku 2014 nie zmieniła się sytuacja.Jaka była przyczyna , że udzielono zamówienia z wolnej ręki? Jak to możliwe że w ciągu roku ( 2013 – 2014) ubyło 3790 mieszkańców , natomiast zwiększyła się liczba wywożonych śmieci ?

  2. dobrze wiecie, że ludzie za 5zł będą oszukiwać i zaniżać liczbę osób w deklaracji. osób ubywa a śmieci przybywa bo jak płacę to wystawiam tyle ile mogę najwięcej… oto polska logika… tyle

    1. Właśnie tu jest problem – w “oszczędzaniu” przez niektórych. Ci, co uczciwie płacą dostają “nagrodę” w postaci podwyżki. Ci co kombinują – wyrzucają do koszy przy ulicy codziennie tylko jedną reklamóweczkę. Podczas spacerów obserwowałam pewien dom ludzi, którzy przyjeżdzają do Rabki na każdy weekend. Oczywiście kosza nie mają. I drodzy Rabczanie uważacie, że swoje śmieci wywożą po pobycie do Krakowa? Nie, obwieszają wieczorem w niedzielę najbliższy kosz.
      Podczas upałów, wywożone śmieci niesegregowane co 2 tygodnie po prostu bardzo śmierdzą, “aż strach się bać” jaki jest fetor z koszy wywożonych raz na miesiąc.
      Moja konkluzja: Straż Miejska powinna kontrolować ilość i jakość zawartych umów.

      Na jednym forum znalazłam ciekawą sugestię do Klubu:
      “A tak nawiasem mówiąc to brygada RR w RM była nieszczególnie dociekliwa w kwestiach zasadności podwyżek. Nie padło pytanie dlaczego mimo spadku cen paliwa, które stanowi lwią część wydatków związanych z odbiorem śmieci bilans usługi jest mniej korzystny niż w ubiegłym roku? Nie padło również pytanie dlaczego mimo pogorszenia jakości świadczonej usługi (wywożenie papieru co 3 miesiące, odbiór odpadów bio tylko od kwietnia do listopada) dalej się nie domykają finanse?
      I na koniec, ot taka mała „wisienka na torcie”. Dlaczego ZK „wycięły” na własną rękę z koszyka usług pod nazwą odpady biodegradowalne, odpady kuchenne? Jest to niezgodne z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, która wyraźnie określa, że odpady biodegradowalne to głównie odpady, które powstają z konserwacji terenów zielonych (np.ścięte trawy, liście, ścięte gałęzie, itp) oraz tzw. odpady kuchenne (resztki żywności, czy resztki z przygotowania żywności, odpady po owocach i warzywach, itp.) i są wymienione w załączniku nr1 do ustawy „Kategorie odpadów” w pozycji Q14? Czyżby sprawa śmieci jest mniej godna poświęcenia uwagi niż np. zarobki urzędników? ”
      Może warto poprosić o dodatkowe wyjaśnienia p. burmistrz, bo wbrew pozorom podwyżka aż o 25% to podwyżka bardzo duża.

  3. Jak przypuszczam drastyczny wzrost opłaty za smieci to dowód na to ze kondycja sortowni jest w dramatycznym stanie ale ponownie burmistrz ani słowa o tym a pózniej będzie walić głupa ze ona nic nie wiedziała Rabczanie jak długo jeszcze będziecie POZWALAĆ ŻEBY BURMISTRZOWA ROBIŁA Z WAS STADO BARANÓW?.

  4. Kolejny raz prośba radnych opozycji odnośnie przekazania informacji o kondycji spółki zakłady komunalne została zignorowana przez burmistrz,przewodniczącą rady no i oczywiście przez radnych bezradnych lizusów burmistrz i ciekawi mnie jak ponownie dowiemy się że spółka ta podobnie jak spółka szpital jest na skraju bankructwa co powie burmistrz?.A myślę że ten problem juz niedługo się pojawi.

    1. Jak na razie przez podwyżkę (ściągniętą z mieszkańców) zapewniła Przybyłowa dopływ gotówki, która zapewni ZK dalsze funkcjonowanie. Ciekawa też jestem jak wygląda ilość śmieci “zagospodarowana” przez drugą firmę – empol. Przecież wartość ich część śmieci chyba była ustalona przez przetarg, więc empol nie bierze więcej za swoje usługi.
      Czy wzrost (czasem aż o 25% !) opłaty za odbiór śmieci będzie stanowić zysk gminy?
      Czy ten zysk będzie skonsumowany przez Zakłady Komunalne?

  5. W Mszanie Dolnej śmieci pozostaną w tej samej cenie a może stanieją. Tam można w Rabce można tylko łupić mieszkańców.
    Za gorce24.pl
    “z informacji w ofertach wynika, że śmieci w Mszanie Dolnej nie będą droższe, a być może tańsze, bo konkurencja między firmami walczącymi o zlecenie jest ostra, z czego należy się ciszyć

  6. Czytaj ze zrozumieniem… 9zł od osoby w Mszanie. Weź sobie podziel rodzinę 5 osobowa. Albo 6 osób przez kwotę 32zł. Dalej drogo w Rabce?

    1. Poszukaj może Ty lepiej informacji.
      W Mszanie (od marca 2015r) za jedną osobę opłata miesięczna wynosi:
      odpady gromadzone w sposób selektywny 7,5 zł, w sposób nieselektywny 15 zł.
      http://www.mszana-dolna.eu/gospodarka-odpadami-smieciowa-rewolucja.html
      A jeżeli poczytasz propozycję p. burmistrz to proponuje opłatę w wysokości 8,5 zł/mies za osobę (segregowane) i 17 zł (niesegregowane). I rzeczywiście pochyl się wtedy nad 5-osobową rodziną w Rabce bo zapłaci 42,5 zł/mies za segregowane śmieci.
      Oczywiście, żadne zniżki na dzieci nie są możliwe bo to już rozstrzygnął WSA w Krakowie.
      A przy okazji, na stronie którą podałam przedstawione są informacje o osiągniętych poziomach recyclingu w 2013 i 2014.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

20 − 19 =

Solve : *
10 + 12 =